Tuesday 27 October 2009

Publication's Notification#4


در ستون (یا صفحه) تازه ام در ماهنامۀ فیلم، که عنوانش "بازخوانی ها"ست، شش کار تازه چاپ شده است. این مجموعه متنوع دربارۀ فیلم های خوب و بدی است که می بینم و هر کدام به دلایلی ارزش یادآوری دوباره و طرح آن در مجله را دارند. به اضافه، بعضی نکات تازه و خبرها و بخش های در سایه مانده از تاریخ سینما و معرفی کتاب ها و یادداشت های آزادم در این بخش ظاهر می شوند.

سه سال پیش بعد از شنیدن برنامۀ رادیویی "ساعت رادیویی تماتیک با باب دیلن" با خودم عهد کردم که کار مشابهی را با تم های متفاوت و بسیار کلی (پدر، شیطان، ماه، قلب و...) دربارۀ فیلم ها تکرار کنم. از این دسته و به مناسبت چهلمین سال فرود انسان بر ماه، یادداشتی دربارۀ ماه و سینما نوشته ام که در آن به فیلم زنان گربه ای ماه (یکی از مفرح ترین فیلم هایی که اخیراً دیده ام) هم اشاره شده است. پاسخی به نوشتۀ خرده گیرانه دیوید تامسون درباره یک آمریکایی در پاریس در کتاب تازه اش "اونو دیدی؛ مقدمه ای شخصی به هزار فیلم" نوشته ام. نوشته تامسون مثل بدترین نوشته هایش حاوی اشارات بی ربط و استدلال های سست است که نمونۀ اخیر آن حرف های بیراهش دربارۀ اورسن ولز در گاردین و جواب ساده، کوتاه و موثر جاناتان روزنبام به او در وبلاگش است. اما بهترین نوشته های تامسون (که تعداد آن ها بسیار بیشتر از بدترین نوشته هایش است) نمونه هایی عالی از یادداشت های سینمایی اند که تنها از آدمی مثل او بر می آید. کار دیگری هم با توجه به انتخاب های نوار او در کتاب تازه اش برای ماهنامۀ Noir Sentinel نوشته ام که در شهر فعلی تامسون، سن فرانسیسکو، چاپ خواهد شد. بقیه یادداشت های شمارۀ 401 فیلم، دربارۀ فیلم های بد، الک کاپل، فیلم تازه جرالد پیری و کاترین هپبورن است.

2 comments:

  1. آقای خوشبخت شما چند سال پیش درباره سینما یک حرفی زدید که من برای یک جور های معیار شد..می گفتید که:به نظر من وقتی تو راه رفتن بازیکر و روی چرده سینما دید ه تو یاد راه رفتن خودت نیفتادی و به چیز دیگری فرا تری فکر کردی اون به نظر من سینما ست و فیلمه...
    راستی من یک فیلیمی از سینمای ترکیه دیدم به نامه uozack )distance) خوشم اومد یعنی لذت بوردم..نمی دونم خوشتون می آد.

    ReplyDelete
  2. لطفاً حروف لاتين و فارسي رو كنار هم نذاريد كه يادداشت هاتون به هم نريزه و قابل خوندن باشه

    ReplyDelete